Berichten

Wandelroutes vanuit ‘t Swarte Schaopie

Al deze wandelroutes starten en eindigen bij ‘t Swarte Schaopie.

Let op: De routes gaan grotendeels over onverharde paden

Klik op de link om de wandeling te openen in een nieuw blad

Leer meer over de ‘bij’

Kenniscentrum de Bijenhoff in Frederiksoord

In mei 2021 gaat het gebeuren: kenniscentrum de Bijenhoff in Frederinksoord opent de deuren. Hier zoemt en gonst het allemaal over insecten en in het bijzonder om het nut en de noodzaak van de bij.

De Bijenhoff heeft 12 bijenkasten. In elke kast leeft een volk van ongeveer 40.000 bijen. Je kunt een rondleiding, lezing of cursus volgen. Ook kun je hier lokale producten kopen, zoals groenten, honing, brood, eieren, fruit en nog veel meer.

De Bijenhoff draait om ontspannen voor jong en oud. Er is een doolhof, een dierenweide en speelhofjes. Er komen akkervarkentjes om de grond om te woelen en de komende jaren komt er een natuur- en speelpark bij.

Voor meer informatie of het adopteren van een bijenkast: www.bijenzo.nl

Bron: InWesterveld/Jaargang 6/nummer 10/2021

Rondwandeling Brandeveen

Een prachtig ven, het Brandeveen, ligt diep verscholen in de Uffelter bossen. De meeste vennetjes zijn klein, maar dit is een enorm spiegelglad meer met beboste oevers. En het heerlijke is: er loopt een ruim één kilometer lang kronkelpad omheen. Dat is normaal al genieten geblazen, maar nu kan er ook nog geschaatst worden!

Koffiestops in Zwolle

Even opwarmen? Deze vijf koffietentjes zijn fijne tussenstops tijdens een dagje Zwolle.

1. DE GILLENDE KEUKENMEIDEN
Gegild wordt hier niet, maar bij de taartenplateaus van deze ‘mangerie’ klinken wel veel oh’s en ah’s. Pláátjes zijn het. Er is ook een bio-lunchkaart en bij mooi weer een fijn terras. gillende-keukenmeiden.nl

2. DE KAS VAN KAAT
Even de stad uit? Handschoenen aan en op de (ov-)fiets naar de Kas van Kaat. Omringd door wintergroenten op het land bestel je op het terras of in de kas koffie, salades of verse soep. dekasvankaat.nl

3. WAANDERS
Bij een van de mooiste boekhandels van Nederland, Waanders in de Broekenkerk, krijg je bij je cappuccino en taartpunt bijzondere extraatjes: de sfeer van een voormalige kerk én uitzicht op duizenden boeken.libris.nl/waanders

4. VILLA SUIKERBERG
Als het winterzonnetje schijnt, lokt het terras van Villa Suikerberg. Hier pik je de laatste én eerste zonnestralen van het jaar mee. Let op de figuren in je koffie-met-melk: ware latte art! villasuikerberg.nl

5. ‘T KONKELTJE
De koffiebranderij die om de hoek zat is inmiddels gefuseerd en verhuisd. Het winkeltje is er nog wél, charmant verborgen in een souterrain. Die geur van vers gemalen bonen… Ook leuk: de workshops over koffie en thee.konkeltje.nl

Bron: ANWB kampioen september-oktober 2020

De Sint Nicolaaskerk in Dwingeloo

De Sint Nicolaaskerk in Dwingeloo heeft een zeer opvallende toren waar bovendien een legende aan is verbonden!
De kerk is gebouwd omstreeks 1410. De uivormige torenspits is hét herkenningspunt én stijlicoon van Dwingeloo.

De Juffer van Batinghe

Weet je hoe de kerk aan die bijzondere ‘Siepeltoren’ komt? Dit is de oude legende die dit geheim onthult….

Toen de Sint Nicolaaskerk werd gebouwd, reed elke dag de Juffer van Batinghe voorbij. Zij lachte de bouwheer toe, waardoor die zijn gedachten niet meer bij zijn werk kon houden.
De berekeningen en de tekeningen van de nieuwe toren kwamen niet gereed. De Drost van Drenthe sprak met de heer van de havezate Batinghe en deze met zijn dochter. Zij wilde niemand anders dan de bouwmeester. Haar vader begreep dat en zond haar weg.

Maar voor zij ging, trok zij nog eenmaal rond en toen de maan tussen de bomen scheen te hangen zag zij de nieuwe torenspits voor zich. De Juffer zag de bouwmeester aan het werk, stapte van haar paard en vertelde wat ze gezien had en hoe mooi het leek.

Daarna ging zij op reis. De bouwmeester had die avond zijn ontwerp klaar. De Drost keurde alles goed, ook al leek het in het geheel niet op iets dat in Drenthe gebruikelijk was.

Een jaar ging voorbij en de Sint Nikolaaskerk had zijn bekroning. Toen voor de wijding de Juffer terug kwam, zegende de Drost de beide jonge mensen, zonder wie er niet zulk een schoon bouwwerk verrezen zou zijn.

Wandeling Brandeveen – Holtingerveld

(7 of 8,5 km)

Startpunt: Kies bij afrit 6 van de A32 richting Frederiksoord, N 855. In Frederiksoord bij de ANWB-wegwijzers rechtsaf, N353 richting Havelte. Neem op de rotonde bij Wapserveen de derde afrit, richting Wapserveen. Na 3 km tegenover een paddenstoel rechtsaf, de Studentenkampweg. Waar de verharding overgaat in een zandweg bevindt zich links in het bos een kleine parkeerplaats met diepe kuilen, dus pas op. Je kunt misschien beter parkeren in de berm.

Routebeschrijving:
a.  Ga op de parkeerplaats met de rug naar het fietspad staan en volg het pad dat achter op de parkeerplaats begint. Na 250 m maakt het pad een scherpe draai naar rechts. We hebben nu links een sloot en rechts het bos.

Langs dit pad staan zowel grove als zwarte dennen.

Ga aan het einde van het pad linksaf, op een brede zandweg met fietspad.

b. Na 400 m buigt het fietspad naar rechts. Volg het fietspad en steek de hei over. Speur in de winter de boompjes op de hei af. Er kan een klapekster zitten.

We blijven het fietspad volgen tot we bij paddenstoel 24988 komen.

We hebben hier een mooi uitzicht over de plas, het Booy’s veen (of Bosveen). Hier heb je kans op watervogels.

c. Als je bij de paddenstoel met je rug naar het water gaat staan, zie je ongeveer recht vooruit een bank met opschrift, “Willem Hoogenkamp ….”.

Zittend op die bank heb je mooi uitzicht over het water. De bank staat precies tussen twee berken in. De berk links van je (als je op de bank zit) heeft in de kruin veel vergroeiingen. Het is een ruwe berk. Dit kun je zien aan de takuiteinden die onbehaard en ruw zijn in tegenstelling tot die van de zachte berk. De berk aan de rechterkant is op de voet van de stam begroeid met een kussen van mos en direct daarboven met korstmos met groene bekertjes.

d. We vervolgen onze weg over het karrepad dat vanaf de bank gezien naar rechts loopt. Al gauw maakt het pad een lange bocht naar rechts. Aan het einde van die bocht gaan we linksaf, een breed bospad. Na 200 m op een kruising rechtdoor.

e. Na nogmaals 200 m gaan we rechtsaf. Dit pad buigt naar links. Daarna krijgen we al gauw zicht op het water van het Brandeveen. We blijven dit smalle en slingerende pad ongeveer een kilometer volgen. Blijf steeds dichtbij het water lopen. Het pad slingert om een ongevallen boom heen.

Loop af en toe eens naar het water toe waar dat mogelijk is. De kans op watervogels is groot. Van maart tot oktober zijn de dodaarzen bijna niet te missen.

f. Ga bij een klein zandstrandje rechtdoor, en blijf nog steeds min of meer langs het water lopen. Op 300 m na het zandstrandje komen we uit bij een paaltje met daarop de afbeelding van een turfschip. We gaan hier niet in, maar vervolgen ons pad rechtdoor langs het bankje. Op dit pad komen we twee omgevallen boomstammen tegen.

Aan het einde van het pad lopen we een dalletje (steil paadje naar beneden) in en laten hier het Brandeveen achter ons.

Het dal is de voormalige loop van het Turfvaartje.

g. Onderaan het paadje staat aan de rechterkant een bordje met Holtingerveld erop (als je achterom kijkt). Ga linksaf het bredere pad in tot je bij een informatiebord komt over het turfvaartje.

Hier steken we de brede zandweg over en gaan rechtdoor een trap op. Na 200 m passeren we een klaphekje en komen uit op de “Bosweide”.

Ook hier heeft vroeger vervening plaats gevonden.

h. We steken het weiland schuin naar rechts over waarbij we de sloot (hetTurfvaartje) links van ons houden.

Rechts zien we in de zomer een bloemenweide vol knoopkruid, margrieten en sintjanskruid.

Aan de overkant klimmen we via een overstapje over de afrastering.

i. We blijven het paadje langs het Turfvaartje volgen tot we uitkomen op een brede zandweg met aan de overkant een bord met informatie over het vaartje en de omgeving. Hier rechtsaf en de brede zandweg blijven volgen. Waar we voor ons uit een afsluitboom zien met een bordje “Opengesteld” buigen wij met de zandweg mee naar links. We lopen nu langs de bosrand. In de bermen zien we tapijten van ruig haarmos.

j. Waar de zandweg afbuigt naar links, gaan wij rechtdoor en door het klaphekje. Bij het fietspad rechtdoor en 30 meter verderop bij een splitsing rechts aanhouden.

k. Aan het einde rechtsaf en na 10 m linksaf. Nu steeds rechtdoor tot we uitkomen bij een hek. We gaan het klaphekje door.

Wil je terug naar het startpunt, ga dan nu rechtsaf het fietspad op. Na 800 m ben je weer bij het startpunt.

Wil je de langere route lopen (1,5 km extra)?

Ga dan na het klaphekje rechtdoor. Steek zo recht mogelijk een zandweg en een fietspad over en ga rechtdoor langs het bordje Holtingerveld.

l. Na 100 m loopt het zandpad omhoog en krijgen we naar links uitzicht op een plas en een bank met mooi uitzicht. We blijven het zandpad volgen. We passeren kort na elkaar drie splitsingen waarop we telkens rechts aanhouden. Op het zandpad wordt onze weg soms versperd door grote regenplassen. In dat geval zoeken we een sluippaadje dat rechts van het zandpad ontstaan is. Nadat we het langgerekte ven links van ons gepasseerd zijn, nemen we de eerste afslag naar rechts. Na 20 m komen we bij een fietspad. Hier rechtsaf. We volgen dit fietspad tot we na 1300 m weer bij het startpunt zijn.

(bron: https://www.knnv.nl/de-noordwesthoek/gallery/wandeltip-brandeveen-–-holtingerveld-7-85-km-theo-van-de-graaf)

Van kolonie naar kolonie

Waar cultuur en natuur elkaar raken

Het Drents-Friese Wold is een prachtig fiets- en wandelgebied. Maar het nationaal park heeft nog een troef: het verbindt de voormalige koloniën Frederiksoord en Veenhuizen. Ontdek in dit landschap twee eeuwen aan maatschappelijke erfenis.

In het nieuwe Museum De Proefkolonie in Frederiksoord ga je ruim twee eeuwen terug in de tijd, naar de stadse achterbuurten van toen. Je ruikt de armoede en voelt de ellende. Het is de tijd van 1818, nadat Napoleon ons land arm had achtergelaten. De sociaal bewogen generaal Johannes van den Bosch bedacht een ambitieus plan om de armoede te bestrijden: het stichten van landbouwkoloniën. In de Proefkolonie in het Drentse Frederiksoord stonden 52 boerderijtjes klaar waar arme stedelingen op werk en onderdak konden rekenen in ruil voor arbeid op het land. De kinderen gingen er naar school, er was een eigen ziekenfonds en er kwamen kerken, winkels, scholen en zelfs rustoorden. Treed in het museum in de voetsporen van de eerste vijf kolonistengezinnen die vanuit de stad naar dit Drentse dorp verhuisden, en zie in de film hoe ze arriveren in hun nieuwe ‘paradijs’. In de expositieruimte ontdek je wat er terechtkomt van de ambities van generaal Van den Bosch. Hier wordt duidelijk hoe zijn tot op de cent doorgerekende plannen soms botsten met de weerbarstige praktijk.

Fietsen en wandelen tussen erfgoed

Niet alleen in verschillende musea ontdek je de historie van de Koloniën van Weldadigheid, ook in het landschap is de geschiedenis terug te vinden. Je ziet als fietsend prachtige monumenten. Interessant is het Weldadig Fietsrondje (37 km), een route die langs de diverse voormalige vrije koloniën voert.

Maar ook de Pauperpad-fietstocht tussen Frederiksoord een Veenhuizen behoort tot de opties. Je fietst hierbij dwars door het Nationaal Park Drents-Friese Wold. Wandelen kan ook, zo is er de mooie Monumentenwandelroute (11 km).

Alle bezienswaardigheden en routes vind je op www.weldadigoord.nl

Bron: ANWB kampioen juli-augustus 2020

Nieuwe oude route

Nergens in Nederland vind je zoveel sporen uit de oertijd als in Drenthe. Niet alleen hunebedden, maar ook gletsjerkuilen, grafheuvels en prehistorische akkers. Ze zijn verweven met spannende streekverhalen over reuzen, mammoeten en neanderthalers. Daarover gaat de nieuwe e-bike route ‘Terug naar de oertijd’. 51 kilometer lang, maar ook gemakkelijk op te delen in twee kortere routes.

Voor meer info, zie website ANWB

bron: ANWB kampioen juli-augustus 2020

Dwingeler ommetjes

In 2018 is gestart met de ontwikkeling van Dwingeler Ommetjes. Dit zijn wandelingen van ca. 4 km in het landelijke gebied rond Dwingeloo en de aanliggende buurtschappen. Langs sloten, over bruggetjes, door weilanden en langs bloemenbermen duurt een wandelingetje ca. 1 uur. Het eerste Dwingeler Ommetje werd eind september 2018 geopend en kreeg de naam ‘Mars’. Inmiddels zijn ook de ommetjes Uranus en Leda toegevoegd. De routes zijn te volgen via de bordjes of stickers.